Turba GARRETT – značení jednotlivých řad

Napsal: Martin Hanus, dne: 10. 5. 2012. 16:22, poslední aktualizace: 28. 5. 2012. 21:07
Pokud uvidíš na prodej turbo GT2860RS, GT28 nebo T28, víš co to znamená? Víš, jaký rozdíl je mezi těmito turby nebo si myslíš, že je to vlastně všechno stejné? Je třeba si připlácet za turba z vyšší řady (nebo dokonce koupit tu nejvyšší řadu), pokud skládám motor mixované konfigurace?

 

Nejčastější otázka: „ rozdíl GT28 vs. T28“

 
Touto otázkou začíná skoro každé fórum řešící otázky turbodmychadel Garrett. Protože je tato logická otázka na místě (rozdíl ceny kolikrát ve stovkách USD), je třeba ji před koupí důkladně probrat. Bohužel z velké části končí odpovědi "znalců" následně:
 
  • řada GT je prostě nejlepší, kup si tuhle
  • GT znamená kuličkové ložiska
  • T28 je stará řada k ničemu
  • GT2860RS uživatel srovnává s T28, kdy byl ale dotaz položen na řadu GT28 vs. T28 a odpovídá, že turbo nemá kluzná ložiska ale kuličková

Poslední odpověď má z části pravdu, protože typ GT2860R je skutečně osazený kuličkovými ložisky. Původní otázka uživatele zněla na turba řady GT vs. T, kde ale kuličková ložiska nejsou!
 
  

GT – není značením kuličkových ložisek …

 
 
I já jsem záměrně položil otázky na zahraničních fórech - například v Německu a dostal jsem odpověď, že prý GT označení je označení tzn. „Ball Bearing“, což jsou kuličková ložiska. Naprostý blábol kopírující se z fóra na fórum a díky tomu se kroutí pohled na výběr turbodmychadla.
Turbodmychadla Garrett prochází stále vývojem, který sebou nese logicky i změny označení turbodmychadel, aby bylo možné jednotlivé řady rozeznat. Proto nemohou být rozdíly řad jen o ložiscích, vývojem prochází kompletní konstrukce turbodmychadla. Takže pokud Vám zase bude někdo tvrdit, že rozdíl je pouze o kluzných a kuličkových ložiscích, tak to hlavně nešiřte dál! – je to blábol.

 

Písmenočíslicový formát turba „Garrett“ (GTX28560RS)

 
 
Pro ukázku si zvolíme pokud možno co nejdelší označení nejvyšší modelové řady turba Garrett, abyste viděli ty hlavní „fejky“, které se šíří internetem.
 
 
 
zdroj: www.turbobygarrett.com
 
 
GT – Celkové tělo turbodmychadla prochází vývojem, mezi které patří různé vyztužení a hlavně zlepšení aerodynamiky. Celková konstrukce je robustnější (odolá větší zátěži) a je méně náchylná na tvoření prasklin.
 
X – Vylepšená turbínová kola (výrobce udává „kovaná“), která odolávají větší tepelné zátěži. Dále mají tyto kola menší náchylnost se „tepelně deformovat“. K této tepelné deformaci dochází při nedostatečném vychlazení turbodmychadla před vypnutím motoru.
 
Číselné hodnoty – udávají velikost turbínových kol, kterými je konkrétní turbo osazeno. Správný výběr je důležitý pro optimalizaci motoru (otáčky vs. požadovaný výkon).
 
R – vybavení turbodmychadel kuličkovými ložisky. Turba vybavena kuličkovými ložisky mají menší nárok na olejový průtok, tzn. použití „restriktoru“ je u většiny motorů nutností. Výhodou kuličkových ložisek je také méně se „zapékající olej“.
 
S – Toto označení využijí motory, které vyžadují vysoký průtok vzduchu. U obyčejných malorážek typu Uno Turbo, Punto GT je hodnota nepotřebná.

 

 

 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA