Těsnění pod hlavou - výměna

Napsal: Martin Hanus, dne: 24. 3. 2012. 14:14, poslední aktualizace: 1. 4. 2012. 00:53
Jak na kterém motoru, ale celkově se dá říct, že výměna těsnění pod hlavou motoru je zvládnutelná věc v domácích podmínkách, pokud máte aspoň trošku šikovné ruce a ten správný „vercajk“.

Je třeba zkušeností?


První má výměna těsnění byla realizována na motoru o objemu 1,4, do které jsem se pustil před 7lety v domácích podmínkách (žádný zvedák, jen obyčejné můstky) s nářadím od levných prodejců, pyšnící se nápisem chrom-vanadium. Zpětně viděno, byla to cesta do pekel, díky tomuto „kvalitnímu“ nářadí. Ale zkušenosti se hold nabírají postupně, proto doporučuji kvalitní přípravu před samotnou realizací.
Nedá se úplně přesně říct, co budete potřebovat, protože některé motorizace mají z hlediska nastavení rozvodů (které bude nutno sejmnout) požadavek aretačního přípravku na vačkové hřídele.
Ale předpokládám, že si rozumný samouk před samotnou realizací rozmyslí, jestli se vrhne na motor 2.0 20V sám nebo přenechá zkušenějším. Naopak si myslím, že například na motoru 1,2 8V (Fiat Punto) není co pokazit, proto si ukážeme následnou ukázku právě na tomto motoru společně s prolínáním podobného motoru tentokrát o objemu 1,4 8V Turbo (Fiat Uno). Motory byly zvoleny záměrně, abychom si ukázali rozdílnost v rozvodech motoru (i přesto, že oba jsou 8V konstrukce s jednou vačkou). 
 

Vše potřebné pro výměnu

 
 

  • nové těsnění pod hlavu
  • momentový klíč
  • nové šrouby do hlavy (doporučeno)
  • nové rozvody (doporučeno)
  • kvalitní gola sadu ( ¼ + ½ )
  • vazelína
  • technický benzín nebo benzinový čistič
  • zvedák (hever)
  • krabičky na rozdělení šroubů
  • WDčko
     

Pro technicky zručného žádný problém

 
Motor z Fiatu Uno (naše ukázka 1,4 8V Turbo) je z hlediska elektroniky (čidel, kontaktů) a hadicových spojů více obsáhlý než motor 1,2 z Punta. Proto je dobré si veškeré rozpojené kontakty (+hadičky) poznačit štítkem nebo fixou s čísly. Osobně jsem značení při první výměně těsnění pod hlavou realizoval tak, že jsem si vždycky na rozpojené kontakty elektroniky nebo hadicové spoje napsal stejné číslo a při smontování mi to velice ušetřilo práci při sporných situacích stejných typů konektorů v kabelových svazcích.
 
 
 značení konektorů a hadiček

 
Samotná demontáž mechanických dílů je intuitivní, jen bych vyzdvihnul následující:
Velice dobře si při demontáži zkontrolujte nastavení rozvodů (respektive zda vidíte rysky!). Na mém prvním motoru se stala taková anomálie, kdy jsem hned při první mechanické zkušenosti laboroval, zda mám dobře nastaveny rozvody. Výsledkem bylo, že rozvody neseděly od předchozího majitele o jeden zub. Proto nevěřte aktuálně nastaveným rozvodům, kontrolujte hlavně rysky! 
 
 
 
 originální(vlevo) a doplňkové rysky

 
Až se dostanete do fáze, kdy Vám zůstane na motoru jen hlava uchycená na 10 (nebo 14) šroubech do bloku motoru, je nutné si vzít pořádné nářadí a začít povolovat.
 
POZOR: Hlavu povolujte v pořadí kruhového posunu, tzn. povolujte šrouby od venkovních po vnitřní. Hlava vytváří určité pnutí, na které se při montáži bere ohled. Proto je třeba postupovat při demontáži právě tímto kruhovým posunem!
 
Po sejmutí hlavy nastává moment překvapení, kdy uvidíte na těsnění hlavy motoru, v kterém místě „podfouklo“. Je nutné také dobře (aspoň vizuálně) zkontrolovat hlavu, zda nejeví prasklinky v oblasti ventilů, respektive celého spalovacího prostoru. Také je dobré se podívat na stěny jednotlivých válců, zda není poznat poškození ve formě vydřených rýh na stěnách nebo bodového poškození stěn (od mechanické nečistoty vtažené sáním motoru).
 
 
 hlava před demontáží + špatné těsnění pod hlavou
 

Co všechno předchází, než mohu začít skládat?

 
Pokud je vše v pořádku (stěny válců + praskliny v hlavě), je nutné dát hlavu na zbroušení (srovnat do ideální roviny dosedací plochu). Služby nabízí široké spektrum brusíren v cenové hladině 400 – 500Kč (rok 2012).
Standardní hodnoty nerovnosti hlavy jsou v rozmezí 0,1mm – 0,2mm, ale můžete se setkat i s hodnotou 0,5mm (zde je již individuální posouzení použitelnosti hlavy). Po zbroušení je samozřejmě také dobré si hlavu nechat otlakovat (test na praskliny). Cena opět v rozmezí 400 – 500Kč. Celková oprava hlavy vyjde při součtu cca na 1000Kč. 
 
Správně by se měl stejnou technologií srovnat i blok motoru, ale vůči hlavě je blok větší masív než hliníková hlava, proto se standardně nezbrušuje (nemá takovou tendenci se křivit).
 
 
 
  zbroušená hlava (zarovnání 0,1mm)

Montáž je opak demontáže

 
Pokud jste připraveni na montáž (a hlavně máte vše potřebné vypsané výše), vezměte těsnění pod hlavu a naneste tenkou vrstvu vazeliny na celou plochu. Tato vrstva vazeliny se dává z důvodu případné další demontáže, aby těsnění nezůstalo přilepené na bloku motoru (blok by se nedal vyčistit jinak než zbroušením!)
Těsnění poté nasadíte na blok motoru, přiložíte hlavu a začnete utahovat momentovým klíčem nové šrouby dle hodnot napsaných na návodu přiloženém u nového těsnění.
 
 
 nové těsnění pod hlavu + nové šrouby
 
 
 
Fiat Uno Turbo (Fiat Punto) jednotlivé kroky - kruhový posun (od středu hlavy): 
  1. 20Nm (20Nm)
  2. 40Nm (30Nm)
  3. 90 stupňů (zde použijte golu)
  4. 90 stupňů (zde použijte golu)
(hodnoty orientační, řiďte se hodnotami na těsnění)
 
 
Zbytek prací je opakem demontáže :)
 
 
Pozn. Zda vyměnit rozvody, toto nechám na čistě na každém, protože chápu, že by se někomu nechtělo měnit rozvody třeba 3 měsíce staré.
Začátkem byla také zmíněna rozdílnost rozvodů. Rozvody jsou rozdílné v tom, že Fiat Punto má vodní pumpu jako součást rozvodů, zatímco Fiat Uno má vodní pumpu hnanou řemenem alternátoru. Proto při rozhodnutí pro výměnu rozvodů, je nutné zvážit i výměnu vodní pumpy, aby nebylo nutné rozvody rozdělávat za krátký čas znovu.
 

 

Vstoupit do diskuse
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA