Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady - II.díl

Napsal: Martin Hanus, dne: 1. 10. 2012. 23:29, poslední aktualizace: 29. 7. 2014. 10:08
Vzhledem k velkému zájmu a množícím se dotazům ke kompletnosti problematiky alternativního paliva E85 jsem se rozhodl napsat druhý díl článku „E85 – fámy, rady, zkušenosti“. Našli se totiž řidiči (respektive „odborníci“), kteří článek v prvním dílu pošlapali kvůli nekompletnosti, ale také se našli řidiči, které článek zaujal a měli trefné doplňující dotazy.

E85 - jízda na ethanol – o čem že je to řeč?

Výrobu a chemické složení probírat detailně nebudeme - stejně Vám to v reále k ničemu nebude. Lepší je si logicky zdůvodnit pár základních pojmů a tím si v celé problematice naprosto vystačíte.

Jedním ze základních (stěžejních) pojmů v této problematice je slovní pojem výhřevnost, od které se odráží nejvíce problémů E85. Výhřevností je zjednodušeně myšleno, kolik energie se uvolní ve spalovacím prostoru při zapálení daného množství paliva. Natural 95 má v sobě obsaženo díky svým vlastnostem více energie než Ethanol 85 a to je ten největší kámen úrazu. Proto všechny motory bez úpravy z dlouhodobého hlediska na čistý Ethanol 85 jezdit nemohou (i přesto, že někteří tvrdí, že jim auto „zatím“ jezdí bez problémů).       

Výhřevnost (orientační hodnoty):

Benzín   -  47 300 kJ/kg
Ethanol  -  29 847 kJ/kg

Jak bylo řečeno výše, E85 má menší výhřevnost (obsahuje méně energie) než N95 a v motorové branži to znamená velký problém. Každé palivo má totiž svými vlastnostmi daný přesný poměr kyslíku/paliva (tzv.stoichiometrický poměr) pro ideální spálení každé konkrétní směsi.

N95 - stoichiometrický poměr 14,7:1
E85 – stoichiometrický poměr 9,765:1
 
Jak je z hodnot možné vyčíst, tak benzínový motor má nastaveno řídící jednotkou míchání směsi pro jeden takt v poměru 1 dílku benzínu a 14,7 dílku kyslíku. E85 má výrazně vyšší poměr ve prospěch strany paliva, proto připadá na 1 dílek E85 „jen“ 9,765 dílku kyslíku.
 
Z toho všeho nám plyne, že E85 je palivem, kterého je třeba dostat do spalovacího prostoru více než N95, abyste „dorovnali“ správnou hladinu poměru kyslíku a paliva pro ideální chod.

Konec teorie, spíš řekni, co máme dělat, můžeme jezdit na E85?

Informace výše vypsané jsou důležité pro objasnění pojmů, které budu nyní v reálné ukázce využívat.

Z celkové problematiky spalovacího benzínového motoru plyne následující:

Pokud necháte základní management motoru bez úpravy (kdy bude motor stále míchat stoichiometrický poměr 14,7:1), tak se dostanete s použitím E85 na velice „chudou směs“ (nedodržení stoichiometrického poměru)!
 
Při spalování chudé směsi dochází k negativnímu jevu vytváření vysoké teploty ve spalovacím prostoru, která může způsobit destrukci motoru! Proto zde máte odpověď na to, co se stane, pokud do motoru natankujete E85 bez úpravy.

Řešením je tedy prodloužení doby vstřiku (nebo nahradit vstřikovače většími) a dorovnat hladinu paliva na stoichiometrický poměr 9:765:1, který je dán pro E85.

Pozn. Pokud se tedy rozhodnete palivo E85 tankovat, je prvním nutným krokem začít u úpravy hladiny paliva. Management motoru díky lambda sondě samozřejmě z části dovede ovlivnit hladinu paliva, ale ne v takové míře, jaké vyžaduje palivo E85.

Správný stoichiometrický poměr ... a dál?

 
Nejdůležitější část máte za sebou. Následuje otázka koroze motoru vzhledem k tvoření většího množství vodní páry než u Naturalu 95.  
 
Ano, při spalování E85 se skutečně uvolňuje více vodní páry než u N95 (díky chemické struktuře), proto je krásně vidět v létě bílý dým u auta čerstvě nastartovaného (studený motor) - u N95 to spíše vidíte v podzimních, zimních a jarních měsících. Proto bych nedoporučoval používat E85 na kratší vzdálenosti (do 5km dojezd do práce apod.), protože se dostává více vodní páry stíracími kroužky do oleje a tím olej degraduje. V této souvislosti bych doporučoval o 15% zkrátit interval výměny oleje.
 
Spalovací prostor a jeho teplota se díky přeměně kapalného skupenství na plynné (před zapálením směsi) částečně sníží, protože E85 spotřebuje více energie (tepla) na tuto přeměnu než je tomu u N95. Proto jsou nyní sportovní vozy určené například na sprinty dopovány E85, aby se odlehčilo rázovým teplotám.
Zajímavostí je použití ropného plynu LPG, který se dostává do spalovacího prostoru již v plynném stavu a tím velice málo chladí spalovací prostor. Proto se v motosportu LPG i z tohoto důvodu nevyužívá.
 
Výměnu palivového filtru doporučuji provést v horizontu 1000 – 1500km od prvního natankování, poté jsou intervaly stejné, jako při použití benzínu.
 
Dalším faktorem, který mějte na paměti je ten, že E85 je odmašťovadlo. Proto není ve 100% koncentraci, ale je smíchán právě s Naturalem 95 v 15% poměru. Natural má tedy kromě lepší startovatelnosti i roli mazání, ale přesto se stane, že občas někomu odejde čerpadlo apod. Tento mýtus nemůžu potvrdit ani vyvrátit, protože mám 5 let auta vlastnoručně předělaná na E85 a čerpadlo mi neodešlo. Možná právě z důvodu, že jsem si auto nastavil na poměr tankování na 2:1 (E85:N95).

Emise

Dále jsem se na jiných fórech sporoval o snížení emisí u E85. Ano, je tomu skutečně tak, emise se částečně sníží. Můžete tedy s autem které je „na hraně“ díky E85 uspět při kontrole měření emisí. Osobně jsem už jedno měření absolvoval a hodnoty vynikající – 0,003 CO (auto bez GO, seřízení vůle ventilů, origo kat z výroby, apod.) Měření proběhlo napoprvé bez problémů – ne jako u ostatních aut, kde se 20let stará auta jako moje „túrují na několikrát, než to vyjde“.

Výsledná spotřeba paliva a produkce jednotlivých složek škodlivých emisí vztažená na jeden ujetý kilometr pro natural 95 a E85:

 

zdroj: www.chemicke-listy.cz

 
Svíčky někteří mění za jiné, osobně jezdím na originál NGK a v druhém autě na Iridiové a auto nemá absolutně žádný problém.

Závěrem:

 
1. Dorovnat palivo na správný stoichiometrický poměr
2. Vyměnit filtr po 1000 – 1500km
3. Kontrola palivových hadic před použitím (zda jsou v pořádku a nepopraskané)
4. Zkrátit interval výměny oleje o 15% (kilometrově, nikoliv časově)

Související články:

 

 

RE: Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady - II.dí

Vložil: G-In (Neregistrovaný)Datum: 7. 12. 2016, 20:11:33Najezdil jsem již 70 tis.Km, podotýkám s jednotkou E-85 pouze na čístý E-85. Výměna lejů super, měním skoro čistý olej, pumpa chodí, žádná těsnění neporušena a auto si myslím, že je nepatrně živější. Vyměnil jsem nedávno svíčky, ale jak mě můj dvorní mechanik ujistil nebylo to skoro třeba (jako nové). Po výměně ale klesla spotřeba (měnil jsem namísto originálních z výroby iridiové) a motor jde tišeji a je živější.

RE: Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady - II.dí

Vložil: Vilém (Neregistrovaný)Datum: 7. 12. 2016, 19:25:51Z prezentované tabulky je zřejmé, že kombinovaná spotřeba stoupla o cca 46 %. To je logické, uvážíme-li, že alkohol v sobě nese o 58 % energie méně. Stoupne-li tedy spotřeba paliva zhruba o téměř polovinu, je také logické, že emise CO2 prakticky neklesnou (nebo jen nepatrně - viz též tabulku). Nechápu tedy, proč bych měl jezdit na tohle "ekologické" palivo, když vůbec takové není. Snad jen proto,abych poškádlil producenty nafty. Ovšem, je-li ten alkohol "biologický" (tedy pochází z nějakých zemědělských plodin), naopak potěšení mohou mít zemědělci, kteří se u nás produkcí potravin těžko uživí. To je ovšem jiná pohádka - o dotacích do zemědělské výroby ve Francii a Německu, nesrovnatelně vyšších, než u nás ...

RE: Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady - II.dí

Vložil: brezina (Neregistrovaný)Datum: 26. 6. 2014, 09:40:57S tou zvýšenou korozí, díky většímu množství vody, která vzniká při spalování etanolu, bych to tak zle neviděl, protože etanol neobsahuje síru jako benzín, a síra - tedy její kysličníky po spálení, jsou hlavní příčinou koroze.

RE: Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady - II.dí

Vložil: Little Boy (Neregistrovaný)Datum: 12. 4. 2013, 08:27:34Ahoj, na E85 jsem najezdil 60k km v tjetu, zadne michani a zadne prisady. Palivova pumpa ma 120k km a problemy s ni nejsou. Vzhledem k tomu, ze hlavni slozkou benzinu je xylen a toulen, nedelal bych si vubec iluze o jeho mazacich schopnostech.
Add voda - E85 obsahuje bezvodny lih, nesmi v nem byt voda. Pokud mas pocit ze nekde tankujes vodu, posli na ne COI a ta jim zatopi. Ale neverim, ze si to nekdo lajzne (ONO urcite ne). Je na to i jednoduchy test, E85 snese min 10% vody nez se zacne separovat benzin od lihu, staci vzit trochu paliva a michej ho s vodou a zjisti pri jakem pomeru se te odseparuje benzin...
Obdobne, auto by nemelo mit zadny problem s trochou vody v palivu, dokud se to neodseparuje, nicemu nevadi.. naopak to supluje vstrikovani vody/metanolu do sani a da se cekat navyseni vykonu, zlepseni chlazeni valcu atd.

RE: Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady - II.dí

Vložil: Zhalud (moderátor)Datum: 9. 1. 2013, 20:55:54

To je určite pravda, že poměrná část Naturalu zlepšuje zápalnost směsi vzhledem k charakteristice paliva, ale těch vlastností je více ... stejně jako větší znehodnocení oleje.



 




 

Fiat Uno 1,4 Turbo Racing

RE: Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady - II.dí

Vložil: Jirka (Neregistrovaný)Datum: 9. 1. 2013, 18:35:22Natural se do ethanolu nepřidává kvůli mazání, ale kvůli startovatelnosti, na čistý líh při teplotě pod 15°C nenastartuješ...
Zkus to tady: skoda.panda.cz/clane…
Nový příspěvek
Jméno: *
email: *
Předmět: *
   
Text: *  
   
Kontrolní kód: Kontrolní kód
Opište kontrolní kód: *
   
Upozorňujeme všechny účastníky diskuzí, že příspěvky obsahující vulgární výrazy, reklamu na konkurenci, či inzerci na prodej vlastních komponent budou smazány. Prosíme, pište příspěvky k tématu, aby byla diskuze přínosná ostatním. Spamování v diskuzi bude bodově penalizováno a příspěvky budou smazány.
   
Stránky:12
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA