Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady - II.díl

Napsal: Martin Hanus, dne: 1. 10. 2012. 23:29, poslední aktualizace: 29. 7. 2014. 10:08
Vzhledem k velkému zájmu a množícím se dotazům ke kompletnosti problematiky alternativního paliva E85 jsem se rozhodl napsat druhý díl článku „E85 – fámy, rady, zkušenosti“. Našli se totiž řidiči (respektive „odborníci“), kteří článek v prvním dílu pošlapali kvůli nekompletnosti, ale také se našli řidiči, které článek zaujal a měli trefné doplňující dotazy.

E85 - jízda na ethanol – o čem že je to řeč?

Výrobu a chemické složení probírat detailně nebudeme - stejně Vám to v reále k ničemu nebude. Lepší je si logicky zdůvodnit pár základních pojmů a tím si v celé problematice naprosto vystačíte.

Jedním ze základních (stěžejních) pojmů v této problematice je slovní pojem výhřevnost, od které se odráží nejvíce problémů E85. Výhřevností je zjednodušeně myšleno, kolik energie se uvolní ve spalovacím prostoru při zapálení daného množství paliva. Natural 95 má v sobě obsaženo díky svým vlastnostem více energie než Ethanol 85 a to je ten největší kámen úrazu. Proto všechny motory bez úpravy z dlouhodobého hlediska na čistý Ethanol 85 jezdit nemohou (i přesto, že někteří tvrdí, že jim auto „zatím“ jezdí bez problémů).       

Výhřevnost (orientační hodnoty):

Benzín   -  47 300 kJ/kg
Ethanol  -  29 847 kJ/kg

Jak bylo řečeno výše, E85 má menší výhřevnost (obsahuje méně energie) než N95 a v motorové branži to znamená velký problém. Každé palivo má totiž svými vlastnostmi daný přesný poměr kyslíku/paliva (tzv.stoichiometrický poměr) pro ideální spálení každé konkrétní směsi.

N95 - stoichiometrický poměr 14,7:1
E85 – stoichiometrický poměr 9,765:1
 
Jak je z hodnot možné vyčíst, tak benzínový motor má nastaveno řídící jednotkou míchání směsi pro jeden takt v poměru 1 dílku benzínu a 14,7 dílku kyslíku. E85 má výrazně vyšší poměr ve prospěch strany paliva, proto připadá na 1 dílek E85 „jen“ 9,765 dílku kyslíku.
 
Z toho všeho nám plyne, že E85 je palivem, kterého je třeba dostat do spalovacího prostoru více než N95, abyste „dorovnali“ správnou hladinu poměru kyslíku a paliva pro ideální chod.

Konec teorie, spíš řekni, co máme dělat, můžeme jezdit na E85?

Informace výše vypsané jsou důležité pro objasnění pojmů, které budu nyní v reálné ukázce využívat.

Z celkové problematiky spalovacího benzínového motoru plyne následující:

Pokud necháte základní management motoru bez úpravy (kdy bude motor stále míchat stoichiometrický poměr 14,7:1), tak se dostanete s použitím E85 na velice „chudou směs“ (nedodržení stoichiometrického poměru)!
 
Při spalování chudé směsi dochází k negativnímu jevu vytváření vysoké teploty ve spalovacím prostoru, která může způsobit destrukci motoru! Proto zde máte odpověď na to, co se stane, pokud do motoru natankujete E85 bez úpravy.

Řešením je tedy prodloužení doby vstřiku (nebo nahradit vstřikovače většími) a dorovnat hladinu paliva na stoichiometrický poměr 9:765:1, který je dán pro E85.

Pozn. Pokud se tedy rozhodnete palivo E85 tankovat, je prvním nutným krokem začít u úpravy hladiny paliva. Management motoru díky lambda sondě samozřejmě z části dovede ovlivnit hladinu paliva, ale ne v takové míře, jaké vyžaduje palivo E85.

Správný stoichiometrický poměr ... a dál?

 
Nejdůležitější část máte za sebou. Následuje otázka koroze motoru vzhledem k tvoření většího množství vodní páry než u Naturalu 95.  
 
Ano, při spalování E85 se skutečně uvolňuje více vodní páry než u N95 (díky chemické struktuře), proto je krásně vidět v létě bílý dým u auta čerstvě nastartovaného (studený motor) - u N95 to spíše vidíte v podzimních, zimních a jarních měsících. Proto bych nedoporučoval používat E85 na kratší vzdálenosti (do 5km dojezd do práce apod.), protože se dostává více vodní páry stíracími kroužky do oleje a tím olej degraduje. V této souvislosti bych doporučoval o 15% zkrátit interval výměny oleje.
 
Spalovací prostor a jeho teplota se díky přeměně kapalného skupenství na plynné (před zapálením směsi) částečně sníží, protože E85 spotřebuje více energie (tepla) na tuto přeměnu než je tomu u N95. Proto jsou nyní sportovní vozy určené například na sprinty dopovány E85, aby se odlehčilo rázovým teplotám.
Zajímavostí je použití ropného plynu LPG, který se dostává do spalovacího prostoru již v plynném stavu a tím velice málo chladí spalovací prostor. Proto se v motosportu LPG i z tohoto důvodu nevyužívá.
 
Výměnu palivového filtru doporučuji provést v horizontu 1000 – 1500km od prvního natankování, poté jsou intervaly stejné, jako při použití benzínu.
 
Dalším faktorem, který mějte na paměti je ten, že E85 je odmašťovadlo. Proto není ve 100% koncentraci, ale je smíchán právě s Naturalem 95 v 15% poměru. Natural má tedy kromě lepší startovatelnosti i roli mazání, ale přesto se stane, že občas někomu odejde čerpadlo apod. Tento mýtus nemůžu potvrdit ani vyvrátit, protože mám 5 let auta vlastnoručně předělaná na E85 a čerpadlo mi neodešlo. Možná právě z důvodu, že jsem si auto nastavil na poměr tankování na 2:1 (E85:N95).

Emise

Dále jsem se na jiných fórech sporoval o snížení emisí u E85. Ano, je tomu skutečně tak, emise se částečně sníží. Můžete tedy s autem které je „na hraně“ díky E85 uspět při kontrole měření emisí. Osobně jsem už jedno měření absolvoval a hodnoty vynikající – 0,003 CO (auto bez GO, seřízení vůle ventilů, origo kat z výroby, apod.) Měření proběhlo napoprvé bez problémů – ne jako u ostatních aut, kde se 20let stará auta jako moje „túrují na několikrát, než to vyjde“.

Výsledná spotřeba paliva a produkce jednotlivých složek škodlivých emisí vztažená na jeden ujetý kilometr pro natural 95 a E85:

 

zdroj: www.chemicke-listy.cz

 
Svíčky někteří mění za jiné, osobně jezdím na originál NGK a v druhém autě na Iridiové a auto nemá absolutně žádný problém.

Závěrem:

 
1. Dorovnat palivo na správný stoichiometrický poměr
2. Vyměnit filtr po 1000 – 1500km
3. Kontrola palivových hadic před použitím (zda jsou v pořádku a nepopraskané)
4. Zkrátit interval výměny oleje o 15% (kilometrově, nikoliv časově)

Související články:

 

 

Vstoupit do diskuse
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA