Ethanol (E85) - zkušenosti, fámy, rady

Napsal: Martin Hanus, dne: 1. 1. 1970. 01:00, poslední aktualizace: 17. 10. 2014. 08:31
E85, alias jízda na ethanol je dnes hitem číslo jedna v alternativních palivech. Je to doopravdy bezpečné palivo a je opravdickou náhražkou naturalu? I přesto, že nejsem žádný šílenec ekologického hnutí, velice mě toto palivo překvapilo ...

Seznámení s E85

V roce 2010 jsem jako řidič, jezdící po republice s desítkami tisíc kilometrů ročně, začal sledovat u pumpy modrý nápis E85. Vzhledem k zvyšující se tendenci zdražování Naturalu 95 jsem pumpy s E85 začal sledovat více a více. E85 měla a vlastně má i dnes různé ceny od hranice 25Kč po 28Kč, proto mne toto palivo začalo zajímat. I pumpařka v Brně mně potvrdila, že alternativního paliva se vytočí výrazné procento tržby. A tím to všechno začalo…

Neznalost a fámy

Jako asi každý jsem sedl k internetu a začal zadávat klíčová slova E85 a projížděl mraky odkazů, kde jedna strana tvrdila, že naprosto super a druhá naprosto špatný. Začaly hádky ohledně spotřeby, studených startů, chudé směsi, přehřívání, nutnosti předělat palivový systém a hlavně poměru ředění.

Bral jsem palivo díky různorodým názorům s rezervou. Názory byli střízlivé také díky tomu, že vlastním vůz s přeplňovaným benzínovým motorem, tzv. malorážku (cca 1400ccm3 motor) a tady jsem nenašel v podstatě nic přesvědčivého. Proto musel nastat jako ve všem osobní test, bez nějakých laboratorních měření, spíš se zaměřením na celkové chování motoru, výkonu, spotřeby.

První test

I přesto, že mám svoje auto rád, stálo mě spousty stovek hodin práce, nervů, peněz, jsem se rozhodl, že svůj motor po GO otestuju na E85. První cesta byla do krámu, kde prodávali palivové filtry. Internet mě totiž po desítkách přečtených příspěvcích navedl na to, že E85 má jinou chemickou strukturu a bude rozpouštět nečistoty v nádrži a tím zatíží palivový filtr.

První jízda na benzinku a následně zaražená pistole v hrdle nádrže s naskakujícími litry na stojanu. V tu chvili jsem měl smíšené pocity, protože přecejenom mám 25let staré auto a tenkrát o E85 nikdo nic nevěděl. EURO normy byly každému ukradeny, hlavně si každá automobilka budovala image v rámci limitovaných edici vozů se sportovním charakterem a výkonným motorem.

První testovací poměr byl takový střízlivější 1:1 N95/E85 a po odjeti od benzínky jsem vůbec nic nezpozoroval. Jízda byla vyrovnaná, volnoběh držel svou hranici, dostavení vyššího výkonu jsem nezpozoroval, lehký nádech lihoviny.

Fakta

Jelikož se zabývám motory, tak jsem zjišťoval stoichiometrický poměr E85. Ten byl k mému údivu 9,765:1, tzn. že jsem pro dodržení správného poměru začal koukat po řešení, jak dorovnat hladinu paliva pro správný poměr. Zde máte první odpověď na otázku ohledně chudé směsi, kde někteří diskutující na internetu tvrdí, že to podpálí ventily a zničí těsnění pod hlavou.

Druhá otázka - spotřeba: může se o něco málo zvednou dle typu auta, protože musíte dát do válce více paliva, ale je také potřeba zmínit efektivnost motoru a elektroniky. Je to doopravdy individuální, ale co jsem zjistil při testech já, je, že při kombinované spotřebě 10litrů Naturalu 95 (město, dálnice, rychlá akcelerace) mě vyskočila o cca 1l/100km. Ale protože je to tak nízká hodnota (nikdy nejedete naprosto stejně), tak beru, že se změnila jen minimálně.

Další diskutovanou otázkou je přehřívání. Moje odpověď zní, že jsem neměl žádný problém ani při vyšších rychlostech, respektive měl, ale moje upravené auto prostě při 200km/h a 6500ot. motoru už nějaké teplo vytvoří, ale nemá to žádnou souvislost s E85. Takže teploty v rámci systému nastejno (ve spalovacím prostoru by měla být nižší, vzhledem k většímu výparnému teplu E85).

Studené starty je asi to jediné, co doopravdy stojí za zmíňku v rámci negativ u E85, ale není to zase tak černé, jak to vypadá. Ano doopravdy, když je venku pár stupňů nad nulou, tak auto déle točí, ale nakonec stejně naskočí a jede normálně. V mém testu za studena až do provozní teploty drželo auto o 100 nižší otáčky volnoběhu, ale za jízdy se chovalo normálně. Po zahřátí už jede bezproblémů jako na Natural 95. Toto negativum pro ty, co by jezdili kratší vzdálenosti se dá potlačit netankováním čisté E85, ale s větším poměrem benzínu.

Závěrem pár taháků

Doporučil bych každému si vyzkoušet E85, ale držel bych se základních pravidel. Určitě tankovat u společností, co mají ostatními ověřenou kvalitu, protože jsme v ČR a spousta pumpařů jsou šidilové. Ethanol jak je známo se váže s vodou a pokud by pumpař chtěl, doleje trochu vody do pumpařské nádrže a prodá. Vy budete jenom naštvaní na E85, jak to nejede a cuká a je první problém na světě.

Nepřehánět to s velkým poměrem E85 hned ze začátku, začít nížším poměrem. Nejlépe je samozřejmě vzít širokopásmovou lambdu a změřit správný poměr směsi, ale to asi nikdo moc nemá. Budeme-li brát v potaz to, že mapy jsou v osobních vozech trošku naddimenzované, tzn. že nízký poměr E85 v Naturalu 95 nic nezničí. Stejně dle aktuálních platných zákonů jsou nyní do benzínu přimíchávané 4procenta ekoložky, takže dnes ani nevíte, kde na co jezdíte. Je to také o stylu jízdy. Pokud tomu bude někdo šlapat stále do plných, tak je měření nevyhnutelné. Proto doporučuji si zajistit měření a motor upravit tak, aby byl stoichiometrický poměr ve správné rovině, jinak nastane v motoru nevývaha a může to skončit v „lepším případě“ těsněním pod hlavou.

Netankujte u pumpaře, co prodává E85, Natural 95, protože nepoctivých obchodníků je u nás více než dost a je možné, že bude přímícháváno E85 do Naturalu 95 a prodáváno za plnohodnotný Natural 95.

Jelikož na sebe E85 váže vodu, doporučuje se vyjet nádrž do 3 měsíců od natankování, protože celou dobu v nádrži chytá E85 vlhkost a snižuje se tím pádem kvalita této pohonné látky.

Výsledky testu:

Testovaný motor:

  • 1372ccm3 přeplňovaný turbodmychadlem.
  • vstřikování doladěno jinou volbou vstřiku – silnějších bez úpravy elektroniky

Výsledkem byla jízda s mírnou (v řádu půllitrů) vyšší spotřebou, ale s pružnější odezvou motoru. Ověřený testovací poměr vzhledem k častým startům jsem našel v poměru 2:1 (E85:N95), kde bylo odbouráno delší točení motoru při studeném startu. Palivový filtr vyměněn po 1000 km.

Testování bylo provedeno bez přesného měření technikou, pouze dopočítáním ideální směsi a testováním v provozu!.

Čtětě i druhý díl článku E85, fámy, rady, zkušenosti

Vstoupit do diskuse
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA