Pneumatiky – značení, DOT, skladování

Napsal: Martin Hanus, dne: 17. 8. 2011. 19:48, poslední aktualizace: 28. 3. 2012. 13:46
Je pneumatika levná opravdu levná jen z důvodu akční nabídky nebo je důvodem slevy například staří preumatiky, kterou prodejce záměrně zatajuje? Zkontrolujte si

Ptáte se, jaké pneu používat?
Úvodní rada, pokud možno vždy nové, ale díky okolnostem se často přikláníme k ojetým pneumatikám. Tomu i odpovídá počet prodejců nabízejících ojeté pneu, na které narazíme na každém rohu. Není problém sehnat i zánovní pneumatiky splňující hodnoty nových, ale těch je bohužel málo.

Nové, ojeté pneumatiky a jejich vlastnosti:

Nové pneumatiky - tady není víceméně co probírat, nová je prostě nová, pouze je vhodné se podívat na označení pneumatiky vzhledem k staří. Většina skladů jsou rychloobrátkové, takže se jejich skladové zásoby rychle obměňují, ale jsou i prodejci, kteří takový obrat nemají a můžete narazit na byť novou nabízenou pneumatiku, ale pokročilého stáří. Toto bych čekal hlavně u pneumatik „atypického rozměru“.

Označení stáří pneumatiky má každá pneumatika v sobě zakódováno označením DOT

DOT (Department of Transportation)

DOT obsahuje soustavu písmen a číslic, ve které je pro nás podstatné poslední čtyřčíslí.

Příklad:

0509 – vyrobeno pátý týden roku 2009
1105 – vyrobeno jedenáctý týden roku 2005

DOT označení určuje pro danou pneumatiku i určitý znak bezpečnosti, vycházející z bezpečnostních norem výroby pneumatik.

Stará pneumatika skrývá více faktorů, které se opotřebením (provozem) mohou projevit a tím pneumatiku znehodnotit k dalšímu použití.

Prvním je opotřebení vzorku, který nesmí klesnou pod hranici 1,6mm!

Druhým je tvořící se praskliny vzhledem ke stáří.

Třetím je dřívější oprava dané pneumatiky po defektu, který odborné servisy řeší tím, že do místa poškození vloží opravný „váleček“. Tato oprava umožní další použití pneumatiky, ale v každém servise Vám řeknou, ať si dáte pneumatiku na zadní nápravu a nevystavujete velké zátěži. U nízkoprofilových pneumatik nedoporučují používat vůbec!

Staronová pneumatika „protektor“.

Některé staré pneumatiky po opotřebení (ojetí vzorku) nabízí volbu „nového nanesení vzorku“. Výhodou je nižší cena pneumatiky a plný vzorek jako u nové pneumatiky, ale nevýhod je více.

První – jedná se stále o starou pneumatiku, vzorek se rychleji sjíždí

Druhá – dělá se pouze pro standardní rozměry, nikoliv pro nízkoprofilové pneumatiky.

Značky pneumatik (letní)

Názory se různí, i já nemám otestované na svém autě všechny, ale mohu předat informace, které jsem načerpal a informace od kamarádů.

Barum

(ty nejlevnější cenové varianty Bravuris apod.) jsou vyráběny jako nižší kvalitativní třída, tomu odpovídá i cena. Jsou takovou dobrou variantou poměr/cena, ale žádné kvality od této gumy nečekejte, spíše na obyčejné ježdění. Sjíždí se více (měkká směs – důvodem výrobní proces), v testech sucho/mokro dopadla na střední úrovni.

Toyo, Yokohama

Tyto pneumatiky jsou naopak považovány za velkou úroveň kvality, kterou jsem slyšel z více stran. Nejlepší vlastnosti dosahují na suchu, odezva v zátěži výborná.

BF Goodrich

O těchto pneumatikách se také zmíním, protože byť se řadí k levnější variantě, tak má také výborné vlastnosti

Goodyear

model F1 se šípovým vzorem naprostá prohra i když se výrobce pyšní touto pneumatikou. Sjely se mi strašně rychle okraje pneumatiky, které uzavřeli šípový odvod vody a pneumatika ztratila na morku část své přilnavosti. V místě okraje pneumatiky totiž je výstupek, který funguje jako výstuž pneumatiky a po sjetí cca 3mm vzorku uzavřely právě odvodní cestu. Viděl jsem to i na jiných vozech – i přes správné huštění.

Skladování

Někdo používá auto jen pro letní provoz, někdo má dvě sady pneumatik, někdo přezouvá, ale všichni mají jednu společnou starost – tou je „ správně uskladnění pneumatik“.

Kdo má dvě sady, používá stojany, kdo vyměňuje pneumatiky, tak si pneumatiky uskladní někde v garáži či sklepě. Ale všichni společně by měli dodržovat prostředí nejlépe tmavé bez UV záření.

Osobně auto používám na letní provoz a každý rok řeším, co s pneumatikami. Zda podložit auto, aby kola byla ve vzduchu a byla odlehčena či dát na auto druhou sadu.

Jelikož nerad přezouvám kola, tak mi zbývá varianta podložit auto. Dostal jsem ale i jednu radu od kamaráda v servisu. Poradil mi, aby mi kola neudělali přes zimu ze sebe „šišky“, tak mám kola napumpovat na 3 – 3,5bar tlaku, občas auto potlačit a můžu nechat na autě. Díky většímu tlaku v pneumatikách nevzniknout vytlačená místa na místě dotyku pneumatiky s podlahou. Je to jednoduchá, ale účinná rada, která se mi ověřila.

 

Vstoupit do diskuse
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA