„Kola dělají auto“ - výpočet alternativního rozměru disků a pneumatik

Napsal: Martin Hanus, dne: 7. 2. 2012. 22:02, poslední aktualizace: 12. 4. 2012. 08:42
Toto heslo platí vždy a na každém autě. Již od dob prvních úprav automobilů, ať pro sportovní účely či jako tuningové zpestření designu, se neustále řeší rozsah možnosti použití větších, širších či límcových kol pro různé modely Italských automobilů.

Zákon

Každé auto má výrobcem dané rozměry použitelných disků (plechové, lité apod.), které je nutné respektovat. Respektovat aspoň vzhledem k dopravní policii a hlavně stanicím technických kontrol. Bohužel výrobce vzhledem ke konstrukci vozu, různorodému povrchu silnic a bezpečnosti, dává schválení pouze na úzké spektrum použitelných disků a s tím se spousty z nás nedokážou smířit. Ve velkém technickém průkazu jsou veškeré informace týkající se použitelnosti jak disků, tak pneumatik.V tomto rozsahu bychom se měli držet, i když, komu by se to líbilo, že :)

Dovozy a rozdílnosti u identických vozů

V České republice nám zákon moc možností změny nedovoluje, teda aspoň pokud bychom měli brát výsledek vzhledem ke strávenému času a finanční stránce. Naopak v zahraničí (například Německo) jsou více otevření případným změnám, respektive úpravám vozů osazených alternativními velikostmi kol s například nízkoprofilovými pneumatikami. Proto se můžete setkat u aut z dovozu s variantami, kdy bude mít v originálním velkém technickém průkazu vůz psané naprosto odlišné rozměry použitelnosti, než u identického vozu zakoupeného v ČR. Toto je zajímavý paradox, protože pokud budu mít na autě „široké, nízkoprofilové kola“ a nebudu mít tuto změnu uvedenou ve velkém technickém průkazu, zaplatím pokutu nebo neprojdu technickou kontrolou. Naopak identický vůz z dovozu s dodatkem může bezproblémů absolvovat jakoukoliv kontrolu.

Naposledy jsem se osobně setkal s Fiatem Punto s objemem 1,2 litrů 8V , který měl z Itálie schváleny disky 15“ s pneumatikami 195/45, což je pro tento motor a velikost vozu víc než překvapivé.

Výpočty – rozteč, velikost, šířka, ET, průměr středu

Pomineme-li teorii o tom, co by mělo být nebo nebýt z hlediska zákona, je důležité při výběru disků zohlednit pár základních faktorů.

Rozteč – například starší Fiaty 4x98

Velikost disků - (14“,15“, 16“) je věcí vkusu, pouze s přihlédnutím k možnosti výřezu blatníku a následného pohybu kola v provozu.

Šířka – libovolná, nutná kontrola zadní nápravy a přední dráhy kola při zatáčení.

ET – spojená se šířkou kola. Zde se rozhoduje o možnosti použití širších kol vzhledem k zadní nápravě a poloměru otáčení předních kol. Při vysokém ET jsou kola více zapuštěna dovnitř blatníku, naopak nízké ET může vystrčit kola dokonce i o centimetry přes linii vozu.

Průměr středu – například Fiat – 58,1mm. Větší průměr lze doladit středícími kroužky, nižší už je složitější. Proto pozor na výběr i dle průměru středu.

Výpočet alternativ kol a pneu

Závěrem přidávám odkaz na stránky, které umí velice elegantně spočítat veškeré hodnoty alternativních velikostí kol a pneumatik, včetně rozměrů zapuštění do blatníku!

 

Vstoupit do diskuse
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA