Recenze Fiat Uno, Fiat Uno TURBO

Napsal: Martin Hanus, dne: 9. 10. 2011. 12:41, poslední aktualizace: 12. 8. 2012. 11:09
Legendární Fiat Uno, který se stal i automobilem roku, má za sebou bez pár roků již 30letou historii. Proto by bylo správné na tento automobil zavzpomínat, protože Fiat Uno byl jeden z těch průlomových, který plnil přední stránky nejen italských časopisů.

 

Motorizace, výbava

Fiat Uno byl na tehdejší dobu velice povedeným vozem, jak z hlediska výbavy, designu, tak samozřejmě i široké nabídky výkonných agregátů. Vzhled vozu může v dnešní době působit dojmem „nákupní tašky“, ale podívejte se například do roku 1985, co bylo aktuálně k dispozici za automobily v dané třídě Una. Uno bylo navrhnuto jako malé a dynamické vozidlo, které se elegantně popere i s postupně narůstajícím městským provozem. Bylo vhodné i pro ženy, které ocenili výhled a praktičnost, takže Fiat tímto vozem oslovil širokou škálu zákazníků.

Postupné technické vylepšení typu elektrická okna, ABS, stabilizátor nápravy, klimatizace, dálkově ovládaný alarm s centrálním zamykáním, začaly tomuto vozu dávat konkurenceschopnost i do dalších let, díky kterému se udrželo ve faceliftované verzi ve výrobě až do roku 1994/1995, kde bylo nahrazeno zaoblenějším Fiatem Punto.

Technický skvost konstruktérů

Motory montované do Una byly převážně atmosférické, ale s úctihodnými výkony. Například základní benzínový litrový motor byl postupným odlaďováním ustálen na výkonu 33kW, jednačtyřka na 51kW. Nabídku benzínových motorů doplnila řada naftových, kupříkladu atmosférická jednasedmička, následně doplněna agregátem jednačtyři přeplňovaným turbodmychadlem. A právě v turbodmychadlech si italové libují v těchto vozech od roku 1985, kdy byl uveden technický skvost – benzínový motor s objemem jednatři(1283ccm) přeplňovaný turbodmychadlem IHI o výkonu necelých 74kW. Vzhledem k váze vozu kolem 900kg pohotovostní hmotnosti dostal tento vůz doopravdy adrenalinovou injekci.

Tehdejší italská legislativa ale vozy s tak nízkým obsahem a vysokým výkonem neznala, tak Fiat upravil motor na objem 1301ccm, protože motory od objemu 1300ccm již splňovaly aktuální legislativu.

Fiat ale touto úpravou svůj vývoj neskončil, naopak se vrhnul do dalšího rozvoje. Turbomotor upravil na jednačtyřku (1372ccm), osadil vyšší verzí turbodmychadla IHI, pozměnil velikost spojky, společně s novou elektronikou použil i vstřikovače s vyšším průtokem. Výsledná hodnota motoru se ustálila na 82kW, respektive 87kW u bezkatalyzátorové verze. Tyto motory byly tak úspěšné, že se montovaly v dalších mírných úpravách i do svého nástupce Fiata Punto GT. 

Po několika desetiletí stále konkurenceschopný?

Italové díky investici do vývoje maloobjemových turbomotorů předběhli dobu, protože konkurence v posledních letech přehodila svůj vývoj právě tímto směrem. Ale pokud vezmeme Fiata Uno jako celek, tak i design není v dnešní době úplně k zahození. Sice nemá tak populární zaoblené tvary jako dnešní prodávané vozy, není tak bezpečný, ale celkově stále táhne pozornost, kdykoliv a kdekoliv se s tímto vozem otočíte. Podvozkově samozřejmě také strádá, ale pokud vezmu v potaz 20let staré technologie u posledních verzi, tak musím Unu dát velikou poklonu.

Mýty s poruchami …

Italské vozy jsou všeobecně určeny pro fajnšmejkry, o to více skoro 30let staré Uno. Z osobní zkušenosti mohu říct, že pokud se o Uno dobře staráte, dáváte mu pokud možno originální díly a neopravuje Vám to Pepa z Horní-Dolní, tak se Vám Uno odmění svou dlouhou životností.

První, co bych zdůraznil, je kvalitní olej (doporučená je Selenia), protože na ten motory italské výroby nejvíce trpí. Není se čemu divit, vytáhnout z motorů maximální výkon, znamená vysoké zatížení a tím pádem požadavek kvalitního mazaní.

Druhým bodem je karosérie a koroze. Uno nemá pozinkovanou karosérii, takže tím má svůj boj s korozí výrazně ztížen. Největší cestou do záhuby je jízda v zimním období na solených silnicích. Uno má spousty spojů, které nebyly při výrobě doladěny a tím pádem nejvíce trpí zadní nadkolí, spojnice prahů s podlahou a lemy blatníků.

Třetí a poslední bod jsem naznačil o pár řádku výše a to je použití kvalitních dílů. Je to doopravdy důležité, protože například ložiska, ramena, čepy jsou nejvíce namáhány a vzhledem k našim silnicích dvojnásobně. Měnit bych doporučil více věcí najednou, protože za kolik let je celý systém opotřebovaný. Vyměníte jednu věc a druhá odejde za pár stovek kilometrů, protože se celý systém díky novému dílu v určitém místě vyztuží a bude přenášet více síly na starší díly. Proto při výměně ramen bych vyměnil rovnou čepy řízení, ložiska a venkovní kloub poloosy.

Je to na každém, ale spousta mých známých potom řeší, že leží pod autem a stále se něco vyměňuje.

Závěrem…

Fiat Uno se stává doopravdy již legendou, sehnat zajímavý kousek je doslova nadlidský úkol. Již dnes stojí Uno Turbo v zahraničí tisíce Euro a přímo italové Vám tento byť ojetý vůz neprodají, protože ví proč. Drží si ho lidé spíše jako auto pro svoji radost nebo se s tímto vozem setkáte na „sprintech“, kde bojuje o prvenství v kategorii vysokoobjemových vozů.

Poslední větou chvály směřující na účet Fiata Uno je jeho variabilnost v kombinaci motorových dílů a jejich usazení. Můžete kombinovat přestavby – do karoserie atmosférického Una Vám padne krásně turbomotor, dále také do Una dáte třeba turbomotor z Punta GT … takhle bych mohl pokračovat kombinacemi spojek, vstřiků, turbodmychadel …

Za tento vůz patří můj velký dík do Itálie!!

Vstoupit do diskuse
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA