Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu B, s B96 a B+E

Napsal: Martin Hanus, dne: 3. 11. 2013. 17:12, poslední aktualizace: 4. 5. 2014. 17:43
Aktuální téma podzimu roku 2013 je bezesporu neustálé dohadování uživatelů internetu o tématu přípojných vozidel nad 750kg ve spojitosti se skupinou B, potažmo s harmonizačním kódem 96. V minulém článku jsem přesně popisoval, jak to s "Béčkem" a přípojnými vozidly nad 750kg chodí, proto se tohle téma této problematice věnovat nebude. Zjistil jsem totiž novou skutečnost, že lidé nerozumí nejen pojmům týkající se nové legislativy, ale hlavně, ani neumějí vypočítat složení jednotlivých souprav, vlastně ani neví, co mohou mít na svém tažném zařízení zapojeno.

Technický průkaz a jeho údaje


Základem pro úspěšnou orientaci v této problematice? - osvojit si některé pojmy. Například pojmem "jízdní souprava" se rozumí souprava, která se skládá z tažného vozidla a přípojného vozidla (přívěs). Od každého vozidla máte technický průkaz, v každém technickém průkaze jsou desítky údajů, ze kterých vybereme údaje hmotnostní.




Hmotnostní údaje v technickém průkazu (TP):

  • pohotovostní hmotnost (dnes už se ve většině případů uvádí provozní, má lehké odlišnosti i když základ je podobný)
  • užitková hmotnost
  • celková hmotnost (největší povolená hmotnost)



Pohotovostní hmotností by se jednoduše dala označit surová hmotnost vozidla - n
apříklad přípojného vozidla. Autopřepravník sám o sobě bez nákladu tvoří kolonku v TP pohotovostní hmotnosti.

Užitková hmotnost je výrobcem dána jako maximální výtěžnost, které dané vozidlo svou konstrukcí nabízí.

Celková hmotnost (alias v zákoně uváděná největší povolená hmotnost) je součtem pohotovostní hmotností + užitkové hmotnosti.


Fakta legislativy


 

a, Legislativní nařízení (361/2000 Sb., novelizovaná 297/2011 Sb.) pro skupinu B akceptuje tyto varianty jizdních souprav, citace:

Motorová vozidla, jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo:

1. o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg
2. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg
3. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu


Ze zmíněného zákona vyplývá hned několik námi potřebných údajů. První, co spousta profesionálních řidičů, autoškol a uživatelů účastnící se diskuzí na internetu nechápe, je to, že je doopravdy MOŽNÉ MÍT ZA URČITÝCH PODMÍNEK V JÍZDNÍ SOUPRAVĚ I PŘÍPOJNÉ VOZIDLO NAD 750kg CELKOVÉ HMOTNOSTI JEN S ŘIDIČSKÝM OPRÁVNĚNÍM SKUPINY B!
Další údaje, které z daného zákona vyplývají jsou hmotnosti, které je nutné pro kombinaci souprav dodržet.
K tomu, abychom mohli začít počítat, potřebujeme ješte brát v potaz vyhlášku č. 341/2002 Sb., která laicky řečeno definuje, co se s čím může technologicky spojit do jízdní soupravy.



b, Technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz upravuje vyhláška č. 341/2002 Sb., citace:

Z odst. 7 písm. b) tak vyplývá, že pokud je například

nejvyšší povolená hmotnost přípojného vozidla 1 200 kg (brzděné, kategorie O2) a tažné vozidlo má povolenou hmotnost brzděného přívěsu 900 kg, je možné přívěs zapojit za předpokladu, že největší povolená hmotnost tažného vozidla není menší než 1 200 kg. Okamžitá hmotnost přívěsu (pohotovostní + nákladu) však nesmí překročit 900 kg.

nejvyšší povolená hmotnost přípojného vozidla 2 500 kg (brzděné, kategorie O2) a tažné vozidlo má povolenou hmotnost brzděného přívěsu 1 400 kg, je možné přívěs zapojit za předpokladu, že největší povolená hmotnost tažného vozidla není menší než 2 500 kg u kategorie M1/N1, resp. 1 667 kg u kategorie M1G/N1G. Okamžitá hmotnost přívěsu (pohotovostní + nákladu) však nesmí překročit 1 400 kg.


Tato vyhláška ujednává o tom, že vlastně není technologicky možné spojit například FIAT UNO TURBO (které má celkovou hmotnost 1280kg) a autopřepravník, který má celkovou hmotnost 1600kg i když by byl prázdný a jeho celková hmotnost byla třeba jen 300kg! Tato vyhláška takové variantně říká "ne", i přesto, že by byl parametr největší hmotnosti jízdní soupravy dodržen (největši hmotnost soupravy - 3500kg).



c, Tažné zařízení a jeho nosnost

Každé tažné zařízení ma výrobcem definovanou zátěz, kterou je možné tažné zařízení zatížit. Je to logicky ve spojitosti s velikostí vozidla a dalo by se hodně zjednodušeně říci, že čím větší pohotovostní hmotnost vozidla, tak se i nepřímoúměrně zvyšuje možnost žátěže tažného zařízení.

Tento parametr je poslední, který musíme znát a můžeme se vrhnout na první příklady výpočtu.

Jdeme na to, výpočty jízdních souprav



Naše auta v příkladech budou v různých hmotnostech s jedním typem autopřepravníku, kde budu simulovat nutnost jednotlivých skupin řidičského oprávnění:

Vozidla: 

  1. Fiat Bravo Nuovo - technická data: celková hmotnost 1770kg, tažné zařízení 1300kg
  2. Alfa 166 - technická data: celková hmotnost 2020kg, tažné zařízení 1500kg
  3. Iveco Daily - technická data: celková hmotnost 3500kg, tažné zařízení 3000kg

+ autopřepravník o pohotovostní hmotnosti 350kg, užitkové 1250kg a celkové 1600kg




1. Bravo Nuovo (celková hmotnost 1770kg) + tažné zařízení Bravo 1300kg  + autopřepravník 1600kg celková hmotnost (350kg pohotovostní + 1250kg užitková), jak je uvedeno v popisu výše. 
Jízdní souprava v tomto příkladu dohromady dává 3370kg. První předpoklad dle zákona 361/2000 Sb. a vyhlášky č. 341/2002 Sb. splněn.

Jízdní souprava je totiž do 3500kg celkové hmotnosti, tudíž nám stačí řidičské oprávnění skupiny B dle zákona 361/2000 Sb.. Dále je dodržena i vyhláška 341/2002 Sb., protože nemá tažné vozidlo nižší celkovou hmotnost než připojné vozidlo.

Vše nám na sebe sedí, ale nesedí nám tažné zařízení Brava. To má totiž jen 1300kg a už by mohli opět pisálci na internetu namítat, že tímto jsme skončili, že tažné zařízení nemá 1600kg, takže nemůžeme připojit. To není pravda!
Tažné zařízení má sice nižší hodnotu zatížení, ale to neznamená, že nemůžete autopřepravník 1600kg připojit. Pouze musíte dodržet zásadu 1300kg, tzn. v našem příkladu autopřepravníku, kde je celková hmotnost 1600kg, musíme ubrat užitečnou hmotnost o 300 kg, abychom se dostali na celkovou hmotnost 1300kg.

Pokud tedy zapojíme náš autopřepravník v příkladu, můžeme v případě jízdní soupravy s Bravem naložit jen 950kg zátěže (abychom se dostali na čísla 350kg pohotovnostní hmotnosti + 950kg zátěže = 1300kg!)
Souhrnem a vlastně výsledkem prvního příkladu tedy je, že tuto soupravu je možné řídít JEN SE SKUPINOU B, bez rozšíření B96, bez Éčka ... stačí vám čistě Béčko a je to naprosto čisté z hlediska legislativy a nehrozí Vám žádný postih!



2. Alfa 166 celková hmotnost 2020kg spojená v jízdní soupravě s autopřepravníkem stejným jako v prvním příkladu 1600kg celkové hmotnosti.

Zde už nastupuje hned po prvním součtu problém, že se naše jízdní souprava nevleze do 3500kg! Součtem hmotností se dostáváme na číslo 3620kg (2020kg tažné vozidlo + 1600kg přípojné vozidlo).
Tuto kombinaci jízdní soupravy tedy nemůžete řídít se skupinou B! Ale pozor, je zde možnost si nechat řidičské oprávnění rozšířit o tzv. harmonizační kód 96. Toto rozšíření se s novými řidičáky dává automaticky (pozor, nutné při zkoušce zažádat i o toto rozšíření) nebo pokud jste na tom stejně jako já, že máte řidičák už třeba 10let, tak musíte na dodatečnou zkoušku do autoškoly. Ale nebojte se, skládá se tato zkouška jen z jízd! Po obdržení harmonizačního kódu 96 do řidičského průkazu se Vám automaticky navyšuje možnost řídit soupravu do celkové hmotnosti soupravy 4250kg!
A to je přesně ono, co my potřebujeme, naše jízdní souprava v příkladu má totiž 3620kg. Překročila sice 3500kg, ale vleze se hravě do hranice 4250kg, kterou jsme získali díky harmonizačnímu kódu 96 v řidičském oprávnění!

Pokračujeme tedy v příkladu dále, protože jsme splnili harmonizačním kódem 96 zákon 361/2000 Sb. - pokračujeme pohledem na vyhlášku 341/2002 Sb.. Ta je také splněna, protože celková hmotnost tažného vozidla je vyšší než přípojného vozidla.
Zbývá pouze jedno a to se opět zaměřit na tažné zařízení, které má u Alfy 166 1500kg. Proto musíme opět snížit užitečnou hmotnost (naložit o 100kg menší náklad) a jsme na rovných 1500kg.


Výsledkem je opět možnost řídít tuto soupravu se skupinou B, ale je nutné mít rozšíření o harmonizační kód 96, které nám zvyšuje celkovou hmotnost soupravy (
4250kg), kterou můžeme řídít. Užitečná hmotnost se nám u Alfy 166 sice snížila, ale ne tak výražně jako u Fiata Bravo Nuovo. U Alfy 166 můžete tedy v tomto příkladě naložit na autopřepravník 1150kg.   



3. Iveco Daily - celková hmotnost 3500kg, tažné zařízení 3000kg a opět autopřepravník 1600kg celkové hmotnosti jako ve všech předchozích příkladech.

Mohlo by se zdát, že auto je do 3500kg, že nám bude stačit B, ale není to tak. Součet celkových hmotností je totiž 3500kg tažného vozidla + 1600kg přípojného vozidla = 5100kg. Jsme tedy na 5100kg celkové hmotnosti a to jsme už úplně mimo rozsah skupiny B v jízdní soupravě, dokonce nám nepomůže ani harmonizační kód 96, který rozšiřuje celkovou hmotnost soupravy na 4250kg. Zde je jediná možnost si udělat rozšíření na skupinu E a poté můžete soupravu řídit.
Díky tažnému zařízení 3000kg jsme hodně nad šestnáctisty kilogramy autopřepravníku, proto u Iveca tuto otázku řešit nemusíme.

Závěrem
 



Tímto článkem jsem chtěl poukázat na neustálé rozbroje mezi profesionálními řidiči, uživateli automobilových fór a neznalci problematiky, kteří neustále tvrdí, že Éčko je na všechno. Dále bych upozornil některé autoškoly, ať neklamou svým chybným obsahem, který tvrdí, že skupina B má oprávnění pro řízení  přípojných vozidel do 750kg. Dokonce jsem i četl takový bonus, že harmonizační kód 96 určuje, zda můžete řídít přípojné vozidlo nad 750kg (že bez harmonizačního kódu 96 nemůžete). Je to samozřejmě blábol ... harmonizační kód určuje (jak bylo uvedeno v příkladu) rozšíření celkové hmotnosti soupravy, nikoliv, zda můžu nebo nemůžu mít přípojné vozidlo nad 750kg (toto definuje zákon 361/2000 Sb., nikoliv harmonizační kód 96!)
.


Aby tento článek měl věrohodnost a nespadl mezi ostatní tuctové články (jak by ho mohli někteří nazvat), tak uvádím i důverné zdroje, ze kterých tento článek vychází.

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES
  • Směrnice Komise 2012/36/EU - novelizace směrnice 2006/126/ES
  • Zákon 361/2000 Sb. + novelizace 297/2011 Sb.
  • vyhláška č. 341/2002 Sb.
     

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Martin Jakab (Neregistrovaný)Datum: 12. 1. 2018, 01:33:17Dobry den,mohu tahnout maly nebrzdeny vlek s nejvetsi technicky pripustnou hmotnosti 750kg za Fiatem Ducato s nejvetsi technicky pripustnou hmotnosti 3300kg (na tazne ma 1600kg) s ridicakem skupiny B s rozsirenym rosahem?
Moc diky za odpoved.

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Josef Marek (Neregistrovaný)Datum: 11. 12. 2017, 10:40:40Jak je to spoužitím tachografu u soupravy nad 3500kg

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Zhalud (moderátor)Datum: 7. 4. 2015, 20:24:59

Na jedné straně rozumím, co chcete říct, na druhé straně nikde jsem v článku nenašel, že by bylo zmíněno, že musí mít přivesný vozík menší hmotnost než pohotovostní u tažného vozidla.

Každopádně v česku je absence "váh" a samozřejmě se dá vždy odvolat na vážení, které jen v minimech případů je možno provést na místě.

Poté je pravda, že člověk vyvázne "bez trestu"







 

Fiat Uno 1,4 Turbo Racing

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: jirka (Neregistrovaný)Datum: 6. 4. 2015, 12:29:32Doplnění: Není uzákoněno apriori, že váha přípojného vozidla musí být vždy menší, než-li pohotovostní hmotnost vozidla taženého - tedy auta. Vždy to vychází z TP!!! Toto snad platí jen u malých vozidel a nepržděných vozíků. To aby si někdo ze zahrádkářů nepřipojil za favorita 9 tunovou vlečku.

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: jirka (Neregistrovaný)Datum: 6. 4. 2015, 12:12:05Nějak s tím co se tu píše nemohu souhlasit. Našel jsem si přímo zákon. A u každéhoo vozidla je to jinak. Takže budu raději ještě podrobnější. Mám vozidlo Alhambra - Pohotovostní hmosnost 1628kg. Bržděný vozík max. 2000kg. A celková hmotnost soupravy je 4000kg. Toto jsou údaje z TP. Mám vozík s brzdou, který má konstrukční hmotnost 500kg a uveze 2100kg, Celková je tedy 2600kg. Na tomto vozíku mohu vést náklad o váze 1500kg. Mnozí si to pletou a říkají, že takový vozík nemohu zapojit. A aby bylo vše ještě jasnější, pak do tažného vozidla mohu dát ještě náklad 372 kg do celkové hmotnosti soupravy 4000kg. varianta jiná je, že celková hmotnost tažného vozidla je 2470kg, to znamená že naložím do vozidla 842 kg nákladu a za vozík, který váží 500 kg naložím jen 1500 - 842 kg = 658. Náš zákon nendo srozumitelně napsán a doporučuji se na toto podívat např. DE. V EU zákoně je jasně uvedena okamžitá hmotnost soupravy. Představte si, že máte auto, kdy můžete táhnout max. 1100kg. Půjčíte si vozík o váze 600kg, ale celkové 3000kg, naložíte na toto 4ks 6m trámů o váze 250 kč a dostal by jste pokutu. Naši policisti jsou toho schopni, vždy trvejte na převážení vozidla i přívěsu. Ono je to asi jako kdyby vás policajt zastavil v obci, podíval se na vaše auto, v TP by byla max rychost 195 km a on vám sebral řidičák za rychlou jízdu. Ani při převozu pozidla na vleku se již nemůže postupovat podle údajů z TP, ale podle okamžité hmotnosti. Příkladem převážíte kastli na bez motoru lak , policajt by se podíval do TP a postupoval by dle pohotovostní hmotnosti. Ta je ale jiná, nežli okamžitá váha vozidla - nákladu. provozní hmotnost je uváděna tak, že vozidlo má řádnou výbavu, má natankováno a k tomu je i připočtena váha 80 kg - řidič.

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Zhalud (moderátor)Datum: 20. 3. 2014, 08:12:14

Jaroslave, tak jak jsi dopadl s B96? 

Fiat Uno 1,4 Turbo Racing

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Zhalud (moderátor)Datum: 24. 1. 2014, 23:34:28

Ahoj Jaroslave,

pokud máte podanou přihlášku v autoškole (což máte), tak vždy tato přihláška definuje, ža jakým účelem skládáte zkoušku (B, C apod...). Pokud je autoškola ochotna s Vámi na téma řidičského oprávění B, respektive o kódu 96 jednat, tak bude po úspěšném složení zkoušky potvrzující dokument z autoškoly předán na dopravní inspektorát (včetně 96 harmonizačním kódu v něm uvedeným). Bohužel dle mých dosažených informací z jednání s autoškolami, které jsem provedl, Vám toto jediné ochotně provede pražská autoškola (Horázny Praha).



Cituji:


Podmínky pro udělení řidičského průkazu:



  • věk 18 let

  • zdravotní způsobilost

  • odborná způsobilost

  • obvyklé bydliště na území České republiky nebo studium zde alespoň 6 měsíců

  • nebýt ve výkonu sankce nebo trestu zákazu činnosti, spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel nebo nemít v registru řidičů zaznamenáno 12 bodů,

  • nebýt držitelem platného řidičského oprávnění uděleného jiným členským státem

  • "B96" lze absolvovat současně se skupinou B


 

Ostatní autoškoly jen "tápou" a vlastně se ani neumí s danou legislavitou poprat - nerozumí ji a tvrdí, že to nejde (oslovil jsem jich osobně několik). Takže předpokládám, že i Vaše autoškola, pokud je jiná než mnou uvedená, tak Vám budou tvrdit, že to nejde i když to samozřejmě jde .....

 

Fiat Uno 1,4 Turbo Racing

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Jaroslav (Neregistrovaný)Datum: 24. 1. 2014, 13:03:23Chtěl bych se zeptat, kde jste zjistil , o kód 96 do ŘP, lze jenom zažádat při zkoušce, budu totiž příští týden dělat zkoušku na B.
Děkuji za odpověď

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Zhalud (moderátor)Datum: 11. 11. 2013, 00:43:54

Normálně když se vozím, tak těch 10 naturalu kolikrát taky atakuju  :-)

Každopádně jezdím aktuálně na plyn a s hengrem a slušným  tempem  - spotřeba 14l plynu, což hází úplně jiný cenový světlo.

 

Fiat Uno 1,4 Turbo Racing

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Maňas (Neregistrovaný)Datum: 9. 11. 2013, 21:32:05taky tě zdravím...ale spotřeba u bravčaka určo pod 10 nešla co :-D. Se stav někdy nahoru ;)

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Zhalud (moderátor)Datum: 9. 11. 2013, 11:23:45

Maňas: Cauvec, jojo jasně, hmotnosti reálný a papíry mohou být díky našemu inspektorátu a neustálým machinacím s datama ve finále rozdílný, ale ten příklad v článku byl jen příklad :-) .... Jinak Ečko je určitě dobrá věc, ale zase nebudu platit za něco, co v realitě ani nezapojím (protože aktuálně takový auto nemám a Iveco si kupovat nebudu), je to na každým, mě s Bravem bohatě stačí B a litám s hengrem. Bravčák to zvládál bravurně, dokonce i D1. 

Fiat Uno 1,4 Turbo Racing

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: maňas (Neregistrovaný)Datum: 6. 11. 2013, 17:05:42čus lidi vidim že to pořat řešite mam dotaz zkus si zajet na vahu s prazdyn autopřepravnikem večinou ty čisla vubec nesedi řešil jse mto na vaze na slovensku v papirech bylo 350 realna byla 450 a nejake drobe tak bacha nato!!!!!! papirova muže sedet ale realna muze byt vetši jinač neni jednoduši dat 4500 a udělat si B+E než o tady řešit a co řikala bravčak na hengr neškrabal si 18kolama a o lemy..?:-)

RE: Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu

Vložil: Zhalud (moderátor)Datum: 3. 11. 2013, 23:42:58

Doplním, že rozšiřující zkouška tzv. harmonizační kód 96 stojí v autoškole cca 2500Kč. Bohužel spousta autoškol není schopná zajistit a dokonce některé ani neví, co to je. Proto je třeba se obrátit na zkušenou autoškolu.

Fiat Uno 1,4 Turbo Racing
Nový příspěvek
Jméno: *
email: *
Předmět: *
   
Text: *  
   
Kontrolní kód: Kontrolní kód
Opište kontrolní kód: *
   
Upozorňujeme všechny účastníky diskuzí, že příspěvky obsahující vulgární výrazy, reklamu na konkurenci, či inzerci na prodej vlastních komponent budou smazány. Prosíme, pište příspěvky k tématu, aby byla diskuze přínosná ostatním. Spamování v diskuzi bude bodově penalizováno a příspěvky budou smazány.
   
Stránky:12
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA