Jízdní soupravy a jejich kombinace pro skupinu B, s B96 a B+E

Napsal: Martin Hanus, dne: 3. 11. 2013. 17:12, poslední aktualizace: 4. 5. 2014. 17:43
Aktuální téma podzimu roku 2013 je bezesporu neustálé dohadování uživatelů internetu o tématu přípojných vozidel nad 750kg ve spojitosti se skupinou B, potažmo s harmonizačním kódem 96. V minulém článku jsem přesně popisoval, jak to s "Béčkem" a přípojnými vozidly nad 750kg chodí, proto se tohle téma této problematice věnovat nebude. Zjistil jsem totiž novou skutečnost, že lidé nerozumí nejen pojmům týkající se nové legislativy, ale hlavně, ani neumějí vypočítat složení jednotlivých souprav, vlastně ani neví, co mohou mít na svém tažném zařízení zapojeno.

Technický průkaz a jeho údaje


Základem pro úspěšnou orientaci v této problematice? - osvojit si některé pojmy. Například pojmem "jízdní souprava" se rozumí souprava, která se skládá z tažného vozidla a přípojného vozidla (přívěs). Od každého vozidla máte technický průkaz, v každém technickém průkaze jsou desítky údajů, ze kterých vybereme údaje hmotnostní.




Hmotnostní údaje v technickém průkazu (TP):

  • pohotovostní hmotnost (dnes už se ve většině případů uvádí provozní, má lehké odlišnosti i když základ je podobný)
  • užitková hmotnost
  • celková hmotnost (největší povolená hmotnost)



Pohotovostní hmotností by se jednoduše dala označit surová hmotnost vozidla - n
apříklad přípojného vozidla. Autopřepravník sám o sobě bez nákladu tvoří kolonku v TP pohotovostní hmotnosti.

Užitková hmotnost je výrobcem dána jako maximální výtěžnost, které dané vozidlo svou konstrukcí nabízí.

Celková hmotnost (alias v zákoně uváděná největší povolená hmotnost) je součtem pohotovostní hmotností + užitkové hmotnosti.


Fakta legislativy


 

a, Legislativní nařízení (361/2000 Sb., novelizovaná 297/2011 Sb.) pro skupinu B akceptuje tyto varianty jizdních souprav, citace:

Motorová vozidla, jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo:

1. o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg
2. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg
3. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu


Ze zmíněného zákona vyplývá hned několik námi potřebných údajů. První, co spousta profesionálních řidičů, autoškol a uživatelů účastnící se diskuzí na internetu nechápe, je to, že je doopravdy MOŽNÉ MÍT ZA URČITÝCH PODMÍNEK V JÍZDNÍ SOUPRAVĚ I PŘÍPOJNÉ VOZIDLO NAD 750kg CELKOVÉ HMOTNOSTI JEN S ŘIDIČSKÝM OPRÁVNĚNÍM SKUPINY B!
Další údaje, které z daného zákona vyplývají jsou hmotnosti, které je nutné pro kombinaci souprav dodržet.
K tomu, abychom mohli začít počítat, potřebujeme ješte brát v potaz vyhlášku č. 341/2002 Sb., která laicky řečeno definuje, co se s čím může technologicky spojit do jízdní soupravy.



b, Technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz upravuje vyhláška č. 341/2002 Sb., citace:

Z odst. 7 písm. b) tak vyplývá, že pokud je například

nejvyšší povolená hmotnost přípojného vozidla 1 200 kg (brzděné, kategorie O2) a tažné vozidlo má povolenou hmotnost brzděného přívěsu 900 kg, je možné přívěs zapojit za předpokladu, že největší povolená hmotnost tažného vozidla není menší než 1 200 kg. Okamžitá hmotnost přívěsu (pohotovostní + nákladu) však nesmí překročit 900 kg.

nejvyšší povolená hmotnost přípojného vozidla 2 500 kg (brzděné, kategorie O2) a tažné vozidlo má povolenou hmotnost brzděného přívěsu 1 400 kg, je možné přívěs zapojit za předpokladu, že největší povolená hmotnost tažného vozidla není menší než 2 500 kg u kategorie M1/N1, resp. 1 667 kg u kategorie M1G/N1G. Okamžitá hmotnost přívěsu (pohotovostní + nákladu) však nesmí překročit 1 400 kg.


Tato vyhláška ujednává o tom, že vlastně není technologicky možné spojit například FIAT UNO TURBO (které má celkovou hmotnost 1280kg) a autopřepravník, který má celkovou hmotnost 1600kg i když by byl prázdný a jeho celková hmotnost byla třeba jen 300kg! Tato vyhláška takové variantně říká "ne", i přesto, že by byl parametr největší hmotnosti jízdní soupravy dodržen (největši hmotnost soupravy - 3500kg).



c, Tažné zařízení a jeho nosnost

Každé tažné zařízení ma výrobcem definovanou zátěz, kterou je možné tažné zařízení zatížit. Je to logicky ve spojitosti s velikostí vozidla a dalo by se hodně zjednodušeně říci, že čím větší pohotovostní hmotnost vozidla, tak se i nepřímoúměrně zvyšuje možnost žátěže tažného zařízení.

Tento parametr je poslední, který musíme znát a můžeme se vrhnout na první příklady výpočtu.

Jdeme na to, výpočty jízdních souprav



Naše auta v příkladech budou v různých hmotnostech s jedním typem autopřepravníku, kde budu simulovat nutnost jednotlivých skupin řidičského oprávnění:

Vozidla: 

  1. Fiat Bravo Nuovo - technická data: celková hmotnost 1770kg, tažné zařízení 1300kg
  2. Alfa 166 - technická data: celková hmotnost 2020kg, tažné zařízení 1500kg
  3. Iveco Daily - technická data: celková hmotnost 3500kg, tažné zařízení 3000kg

+ autopřepravník o pohotovostní hmotnosti 350kg, užitkové 1250kg a celkové 1600kg




1. Bravo Nuovo (celková hmotnost 1770kg) + tažné zařízení Bravo 1300kg  + autopřepravník 1600kg celková hmotnost (350kg pohotovostní + 1250kg užitková), jak je uvedeno v popisu výše. 
Jízdní souprava v tomto příkladu dohromady dává 3370kg. První předpoklad dle zákona 361/2000 Sb. a vyhlášky č. 341/2002 Sb. splněn.

Jízdní souprava je totiž do 3500kg celkové hmotnosti, tudíž nám stačí řidičské oprávnění skupiny B dle zákona 361/2000 Sb.. Dále je dodržena i vyhláška 341/2002 Sb., protože nemá tažné vozidlo nižší celkovou hmotnost než připojné vozidlo.

Vše nám na sebe sedí, ale nesedí nám tažné zařízení Brava. To má totiž jen 1300kg a už by mohli opět pisálci na internetu namítat, že tímto jsme skončili, že tažné zařízení nemá 1600kg, takže nemůžeme připojit. To není pravda!
Tažné zařízení má sice nižší hodnotu zatížení, ale to neznamená, že nemůžete autopřepravník 1600kg připojit. Pouze musíte dodržet zásadu 1300kg, tzn. v našem příkladu autopřepravníku, kde je celková hmotnost 1600kg, musíme ubrat užitečnou hmotnost o 300 kg, abychom se dostali na celkovou hmotnost 1300kg.

Pokud tedy zapojíme náš autopřepravník v příkladu, můžeme v případě jízdní soupravy s Bravem naložit jen 950kg zátěže (abychom se dostali na čísla 350kg pohotovnostní hmotnosti + 950kg zátěže = 1300kg!)
Souhrnem a vlastně výsledkem prvního příkladu tedy je, že tuto soupravu je možné řídít JEN SE SKUPINOU B, bez rozšíření B96, bez Éčka ... stačí vám čistě Béčko a je to naprosto čisté z hlediska legislativy a nehrozí Vám žádný postih!



2. Alfa 166 celková hmotnost 2020kg spojená v jízdní soupravě s autopřepravníkem stejným jako v prvním příkladu 1600kg celkové hmotnosti.

Zde už nastupuje hned po prvním součtu problém, že se naše jízdní souprava nevleze do 3500kg! Součtem hmotností se dostáváme na číslo 3620kg (2020kg tažné vozidlo + 1600kg přípojné vozidlo).
Tuto kombinaci jízdní soupravy tedy nemůžete řídít se skupinou B! Ale pozor, je zde možnost si nechat řidičské oprávnění rozšířit o tzv. harmonizační kód 96. Toto rozšíření se s novými řidičáky dává automaticky (pozor, nutné při zkoušce zažádat i o toto rozšíření) nebo pokud jste na tom stejně jako já, že máte řidičák už třeba 10let, tak musíte na dodatečnou zkoušku do autoškoly. Ale nebojte se, skládá se tato zkouška jen z jízd! Po obdržení harmonizačního kódu 96 do řidičského průkazu se Vám automaticky navyšuje možnost řídit soupravu do celkové hmotnosti soupravy 4250kg!
A to je přesně ono, co my potřebujeme, naše jízdní souprava v příkladu má totiž 3620kg. Překročila sice 3500kg, ale vleze se hravě do hranice 4250kg, kterou jsme získali díky harmonizačnímu kódu 96 v řidičském oprávnění!

Pokračujeme tedy v příkladu dále, protože jsme splnili harmonizačním kódem 96 zákon 361/2000 Sb. - pokračujeme pohledem na vyhlášku 341/2002 Sb.. Ta je také splněna, protože celková hmotnost tažného vozidla je vyšší než přípojného vozidla.
Zbývá pouze jedno a to se opět zaměřit na tažné zařízení, které má u Alfy 166 1500kg. Proto musíme opět snížit užitečnou hmotnost (naložit o 100kg menší náklad) a jsme na rovných 1500kg.


Výsledkem je opět možnost řídít tuto soupravu se skupinou B, ale je nutné mít rozšíření o harmonizační kód 96, které nám zvyšuje celkovou hmotnost soupravy (
4250kg), kterou můžeme řídít. Užitečná hmotnost se nám u Alfy 166 sice snížila, ale ne tak výražně jako u Fiata Bravo Nuovo. U Alfy 166 můžete tedy v tomto příkladě naložit na autopřepravník 1150kg.   



3. Iveco Daily - celková hmotnost 3500kg, tažné zařízení 3000kg a opět autopřepravník 1600kg celkové hmotnosti jako ve všech předchozích příkladech.

Mohlo by se zdát, že auto je do 3500kg, že nám bude stačit B, ale není to tak. Součet celkových hmotností je totiž 3500kg tažného vozidla + 1600kg přípojného vozidla = 5100kg. Jsme tedy na 5100kg celkové hmotnosti a to jsme už úplně mimo rozsah skupiny B v jízdní soupravě, dokonce nám nepomůže ani harmonizační kód 96, který rozšiřuje celkovou hmotnost soupravy na 4250kg. Zde je jediná možnost si udělat rozšíření na skupinu E a poté můžete soupravu řídit.
Díky tažnému zařízení 3000kg jsme hodně nad šestnáctisty kilogramy autopřepravníku, proto u Iveca tuto otázku řešit nemusíme.

Závěrem
 



Tímto článkem jsem chtěl poukázat na neustálé rozbroje mezi profesionálními řidiči, uživateli automobilových fór a neznalci problematiky, kteří neustále tvrdí, že Éčko je na všechno. Dále bych upozornil některé autoškoly, ať neklamou svým chybným obsahem, který tvrdí, že skupina B má oprávnění pro řízení  přípojných vozidel do 750kg. Dokonce jsem i četl takový bonus, že harmonizační kód 96 určuje, zda můžete řídít přípojné vozidlo nad 750kg (že bez harmonizačního kódu 96 nemůžete). Je to samozřejmě blábol ... harmonizační kód určuje (jak bylo uvedeno v příkladu) rozšíření celkové hmotnosti soupravy, nikoliv, zda můžu nebo nemůžu mít přípojné vozidlo nad 750kg (toto definuje zákon 361/2000 Sb., nikoliv harmonizační kód 96!)
.


Aby tento článek měl věrohodnost a nespadl mezi ostatní tuctové články (jak by ho mohli někteří nazvat), tak uvádím i důverné zdroje, ze kterých tento článek vychází.

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES
  • Směrnice Komise 2012/36/EU - novelizace směrnice 2006/126/ES
  • Zákon 361/2000 Sb. + novelizace 297/2011 Sb.
  • vyhláška č. 341/2002 Sb.
     
Vstoupit do diskuse
 

Copyright (C) 2011 italpower.cz, Všechna práva vyhrazena.

webdesign web-systemy.net | webhosting 1hosting.cz | Publikační systém QuickWEB CMS | Mapa webu (sitemap) | Bazar Fiat | Tepelná čerpadla | Vložit inzerát ZDARMA